Lezen; Clay A. Johnson – Infominderen

Bewuste informatie consumptie in een tijd van overvloed.

Clay A. Johnson – Infominderen; Het uiterlijk van het boek is erg aantrekkelijk met het strakker ontwerp en de vrolijke kleuren. In een winkel tussen andere boeken zal hij er zeker uitspringen. De voorkant van het boek herhaald zich elk hoofdstuk in het zwart/wit en de blokjes komen terug op elke pagina bij de paginering. Persoonlijk vindt ik dit erg leuk, het maakt het boek één geheel. De tekst op de achterkant is kort maar het maakt mij nieuwsgierig. Hoe kan ik omgaan met de informatie overvloed en hoe wordt ik selectief.

147 bladzijdes over infominderen,je bewust maken van de informatie die je binnenkrijgt. We krijgen ruim 11 uur van onze dag informatie binnen maar welke informatie is nnuttig en waar. Infominderen geeft je een kijkje in de wereld van informatie, hoe we onze informatie krijgen en kunnen verkrijgen. Het boek is opgedeeld in drie delen; inleiding, het informatiedieet en sociale obesitas.
Het hele boek door wordt er tussen informatie consumptie en eten een link gelegd. We eten vaak te éénzijdig en te veel en dat is met informatie hetzelfde. De inleiding leert je over de macht van informatie, hoe we aan onze informatie komen en hoe we worden beïnvloed. Het informatiedieet leert je om te gaan met informatie en ongeveer daar verloor ik mijn aandacht. Voor mij stonden er geen nieuwe manieren in om te infominderen, ik weet hoe ik de advertenties op websites kan uitschakelen en de hulpmiddelen om je computer te laten kijken hoe lang je met sommige dingen bezig bent en programma’s te blokkeren. Ik had hier gehoopt op nieuwe ideeën en tips. Sociale obesitas geeft nog een paar voorbeelden en wat je moet/kan doen met de informatie uit dit boek.

Over het algemeen gezien is het een interessant boek en zeker als je nog geen tips of hulpmiddelen hebt om te infominderen in een wereld vol informatie en social media zoals; Hyves, Facebook, Twitter en Instagram.

Een grote minpunt van het boek is het aantal spel- grammaticafouten die ik ben tegengekomen. Ik heb rond de tien fouten ontdekt en ik ben niet een kei in grammatica en spelling.
Twee voorbeelden; Toen zag ik die man die bord omhooghield, met die bijtende zeven woorden. Het staat vast we dat.

Hoe staan jullie tegenover spelfouten in een boek?

2 thoughts on “Lezen; Clay A. Johnson – Infominderen

  1. Spelfouten in een boek (of waar dan ook) verminderen de leessnelheid bij mij. Een zin hapert dan en dan moet ik nog een keer terug om de zin weer te lezen. Dus het houdt me op en dat is vervelend.
    Verder lijkt het me ook niet zo’n interessant boek, maar dat komt misschien doordat ik geen behoefte heb aan infominderen.

  2. Pingback: Review Clay Johnson - The Information Diet: a Case for Conscious Consumption

Ik lees jullie reactie graag

