Lezen; Petra Němcová & Jane Scovell – Vaarwel mijn liefste

Door Annelies van Boekboetiek werd ik weer herinnert aan het boek van Petra Němcová. Petra Němcová was bij mij al bekent als model, en van het programma A model life with Petra Němcová. Dit prachtige supermodel is een overlevende van de Tsunami 2004, waar ze haar geliefde verloor.

26 december 2004, Khao Lak, Thailand
Van alle kanten kwam er een enorme golf water op ons af die ons in zijn wild kolkende massa meesleurde. In de fractie van een seconde nog voor we elkaar uit het oog verloren. zag ik Simons gezicht. Het volgende moment was ik hem kwijt. Ik had me de enormiteit van deze catastrofe nooit kunnen voorstellen – ik had geen idee dat wij slechts twee van de honderdduizenden waren die vochten tegen de allesverwoestende golven van de tsunami, en dat binnen korte tijd 225.000 mensen de dood zouden vinden.

Op een prachtige, zonnige ochtend in een badplaats in Thailand, wil Petra Němcová net haar vakantiebungalow verlaten als ze geschreeuw hoort. Plotseling ziet ze mensen alk kanten op rennen, terwijl donderende, angstaanjagende geluiden de stilte verscheuren. Het volgende moment moet Petra vechten voor haar leven. Net als duizenden andere mensen die in de tsunami van 2004 zijn terechtgekomen, krijgen Petra en haar echtgenoot, de Britse modefotograaf Simon Atlee, geen enkele waarschuwing vooraf, geen laatste kans om afscheid te nemen. Acht uur lang klampt Petra zich, met een gebroken bekken, vast aan de takken van een palmboom. De zon brandt meedogenloos en ze verliest herhaaldelijk het bewustzijn. De wereld om haar heen is in hoos. Tenslotte wordt Petra gered. Ze zal Simon nooit meer levend terugzien.

Zaterdagochtend terwijl ik op het vliegtuig naar Barcelona aan het wachten was ben ik begonnen in dit boek te lezen. De gehele vlucht heb ik gelezen en in de middagen en avonden als we in ons hotel waren ging ik gelijk verder met lezen. Het is een aangrijpend verhaal en heel mooi en inspirerend. Je leest heel haar levensverhaal van kleine Petra bij opa en oma in de bossen tot shoots in Italië, Parijs, en nog meer plekken over de gehele wereld. Haar liefdes voor Simon Atlee word ook heel mooi omschreven, zoals kleine dingen die ze herinnerd samen met hem. Terwijl ik het las kon ik alleen maar denken ja die dingen zijn ook belangrijk niet alleen de grote momenten. Het samenzijn moment in de ochtend, samen ergens om kunnen lachen of huilen die kleine dingen die je jullie maakt.

Dinsdag in het vliegtuig terug las ik het boek uit. Ik vond het prachtig, een kijkje in het leven van een super model hoe het echt gaat. Petra is ook open over eten wat ze wel en niet doet, wat wel en niet eten met je lichaam doet, waar ze haar kracht uit haalt en hoe het is om een ramp te overleven waar je geliefde niet levend uit is gekomen.

Dit boek ga ik zeker nog een keer lezen en ik vind het een echte aanrader.

2 thoughts on “Lezen; Petra Němcová & Jane Scovell – Vaarwel mijn liefste

Ik lees jullie reactie graag

