Fotografie; Nachtfotografie

In de zomermaanden, wanneer het weer het toe laat, zit ik graag op ons balkom. Je ziet dan de maan komen, een prachtig gezicht maar het lukte me elke keer niet om het vast te leggen.

Ik wil goede foto’s kunnen maken wanneer ik iets moois zie in de avond. In het tijdschrift Digifoto starter stond een goede tip.

Denk eraan om handmatig scherp te stellen. De autofocus doet het namelijk niet of heel slecht als  het donker is.

Maar wat is er nog meer belangrijk voor nachtfotografie. Een fototoestel waarbij de sluitertijd en diafragma in te stellen zijn. Een zwaar statief zodat het toestel niet beweegt met een lange sluitertijd. Een afstandsbediening is ook handig zodat de camera zo min mogelijk beweging maakt.

Sluitertijd
Bij nachtstraatfotografie fotografeer ik met een lange sluitertijd maar bij de maan hoeft dit niet. De maan geeft namelijk enorm veel ligt daarom is 1/100ste of 1/160ste een prima sluitertijd. Bij lange sluitertijden zal de maan juist bewogen op de foto komen te staan door de rotatie van de aarde.

Diafragma
Het diafragma heeft voor de scherptediepte op deze afstanden helemaal geen effect. Maar elk objectief is dichtgeknepen wel scherper dan volledig open. Een diafragma  f/8.0 is het beste.

Lichtgevoeligheid
De iso zet ik graag zo laag mogelijk 200 of zelfs 100. Hoe lager des te minder kans op ruis.

Ik lees jullie reactie graag

