Actief; Cooling down

Vorige week had ik het over de warming-up dus vandaag de cooling-down die ook erg belangrijk is want je lichaam is nu enorm warm van de inspanning. Een cooling-down doe je om de lichaamstemperatuur weer te laten zakken en om de afvalstoffen beter af te voeren. Door de cooling-down op de juiste wijze te doen zal je sneller herstellen van je inspanningen. Ook worden de loopspieren weer op lengte gebracht.

Ik doe de cooling-down eigenlijk hetzelfde als de warming-up, maar dan andersom. Rustig hardlopen met wat versnellinkjes. Daarna loop of wandel ik nog een stukje uit in een redelijk tempo. Tijdens en na afloop van de cooling-down doe ik ook wat lichte oefeningen. Zoiets als wat je hiernaast ziet. Ik moet een trap omhoog en die trap gebruik ik ook in de cooling-down. Met mijn tenen sta ik op de onderste tree en laat mijn hielen langzaam naar beneden zakken. 10 tellen houdt ik dit vol en ga twee treden omhoog en herhaal de oefening een aantal keer.

Iemand nog een leuke tip voor de afwisseling in mijn cooling-down?

 

 

 

One thought on “Actief; Cooling down

  1. Ik doe altijd een cooling down, scheelt zo veel spierpijn de dag erna! Als ik heb hardgelopen loop ik 10 minuten uit in een rustig looptempo en doe ik eventueel ondertussen wat rek en strek oefeningen. Ik merk soms echt dat ik na een half uur zere kuiten krijg en na het uitlopen zijn ze dan al zo goed als verdwenen! En als ik dat niet doe heb ik de dag erna er flink last van.

Ik lees jullie reactie graag

