EO- Jong – Ik heb een burn-out

Eo een omroep waar ik bijna niet naar kijk maar toch zou moeten doen. Deze omroep brengt informatieve programma’s die je tot nadenken zetten.

burn outVorige week maandagavond werd ik herinnert op twitter dat Jong een uitzending heeft gedaan over “Ik heb een burn-out”. Dan zal je in eerste instantie denken dat hebben wel meer mensen en dat klopt maar de meeste mensen zijn toch wat ouder als je hoort dat ze een burn-out hebben. De twee jongeren die centraal staan in deze aflevering zijn Paudwina en Rinze 21 en 30 een leeftijd waarbij je een burn-out niet verwacht.

Paudwina (21) doet een zware, commerciële studie en heeft drie bijbaantjes. Ze droomt van een Audi Q7 en een topbaan met jaarsalaris van minimaal een ton. Maar het loopt net iets anders: Paudwina stort compleet in en moet totale rust nemen. Inmiddels zit ze al anderhalf jaar thuis. “Ik haalde erkenning en aandacht uit al mijn prestaties. Als ik niks doe, ben ik niets waard.”

Rinze (30) ontdekt het wielrennen op zijn zestiende en stopt met school. Als veelbelovend talent wil hij nog maar één ding: een contract binnenslepen en prof worden. Na ruim tien jaar extreem hard trainen, waarin hij de top steeds net niet haalt, begint Rinze aan een normale baan. Maar het betekent geen nieuwe start. Rinze valt in een diep, zwart gat: “Het woord ‘falen’ stond op mijn voorhoofd geschreven. Ik was zo levensmoe dat ik voor de trein wilde springen.”

Presentator Klaas vam Kruistum praat met ze over hun burn-out, hoe het komt, wat ze nu doen  en de gevolgen ervan.

Ik vond het erg interessant. Heb je 25 minuutjes over dan zou je zeker even moeten kijken; klik hier

De laatste zin van het filmpje vind ik erg mooi
mensen met een burnout zijn zeker geen zwakke vogeltjes ze moeten alleen wel weer opnieuw leren vliegen

De volgende afleveringen worden
Ik heb een bijzondere relatie 2 mei 21.57
Leven na de dood 9 mei 21.57
Bijzondere sculpturen 16 mei 21.57

 

5 thoughts on “EO- Jong – Ik heb een burn-out

Ik lees jullie reactie graag

