Jodi Picoult – Negentien minuten

In september ging ik naar het boekenfestijn in Utrecht. Twee weekjes ervoor poste ik een artikel over de boeken die ik nog moest lezen en vroeg ik naar tips wat ik moest kopen op het boekenfestijn. Van Rianne kreeg ik de tip van Jodi Picoult. Op het boekenfestijn lag er een boek van Jodi Picoult genaamd negentien minuten. De zin voorop het boek sprak me al enorm aan.

Na een schietpartij op school blijft een meisje in complete verwarring achter….

 

Nu bijna 4 maanden later heb ik eindelijk het boek gelezen en ik kon hem gewoon niet wegleggen. Het boek ging mee naar beneden als ik opstond en waar ik heen ging het boek ging mee om zoveel mogelijk te kunnen lezen.

In het stadje Sterling in New Hampshire gebeurt bijna nooit iets – tot een leerling de plaatselijke middelbare school binnengaat en begint te schieten. Het voorval verandert de levens van iedereen die er zowel binnen als buiten de school mee wordt geconfronteerd. De inwoners zoeken niet alleen recht omdat ze de dagelijkse routine weer willen hervatten, maar ze proberen ook in het reine te komen met hun eigen rol in de tragedie. Josie Cormier, de tienerdochter van de rechter die deze zaak moet beoordelen, is de hoofdgetuige, maar zij kan zich niet meer herinneren wat zich pal voor haar ogen heeft afgespeeld. Naarmate het proces vordert, beginnen er breuklijnen zichtbaar te worden tussen de leerlingen en de volwassenen, waardoor de intiemste vriendschappen en families dreigen te worden vernietigd.

Mijn mening;
Het boek sleept je mee in het verhaal en leven van de personages. Het is geschreven op een manier waardoor je over de situaties gaat nadenken. Dit komt doordat er in het boek vragen gesteld worden zoals;

Kan je eigen kind een raadsel voor je worden?
Mag een slachtoffer ooit terugslaan?
Wie heeft het recht om iemand anders te beoordelen?

Deze vragen kom je tegen tussen de hoofdstukken. Het stukje wat je hieronder ziet vond ik echt een super goed stuk. Vooral de laatste zin is zo waar want het gaat erom wat jij ergens van vindt en niet een ander.

Ik vind dit boek een enorme aanrader en ik ben blij dat deze schrijfster aan mij is aangeraden en dit zal ook niet het laatste boek zijn wat ik van haar lees.

Hieronder nog een klein stukje van een hoofdstuk omdat ik deze eerste alinea erg sterk en waar vind.

 

8 thoughts on “Jodi Picoult – Negentien minuten

  1. Fijn dat je het boek leuk hebt gevonden! Ik wilde eigenlijk volgende week naar het boekenfestijn in Rotterdam, maar vanwege mijn gigantische grote aantal nog-te-lezen-boeken ga ik toch maar niet. Wie weet ga ik dit of volgend jaar wel, want dat wil ik echt nog een keer meemaken!

    • Ik kan het niet laten toch even te gaan maar wel met een veel kleiner budget dan normaal en wil naar fotografie boeken gaan kijken en nog wat informatieve boeken en je moet zeker een keer gaan heerlijk om daar rond te snuffelen en niemand heeft haast dat is zo fijn

  2. Nu de rest van Jodi nog 😉
    Ik begon een jaar of 3/4 terug met dit boek van haar en inmiddels ben ik een HUGE fan van haar boeken. Meeslepend, geloofwaardige personages, niet al te voorspellend en haar boeken belichten de kanten van meerdere personen en dus meerdere kanten van het verhaal. Daar hou ik van!

    Ik heb straks nog 3 Jodi boeken die op me wachten, maar die gaan zeker weten dit jaar uit!

Ik lees jullie reactie graag

