Photoshop werken met het masker curven

De masker-optie in Photoshop maakt het mogelijk om bepaalde delen van een foto aan te passen. momenteel ben ik er nog mee aan het experimenteren en krijg ik een leuk resultaat bij lucht. Handig is ook dat je het masker kan aanpassen naar wat jij wilt ook als je denkt dat je klaar was kan je nog bijstellen.

Ik zal stap voor stap laten zien en uitleggen hoe het werkt.

Open een foto die je wilt bewerken. Dubbelklik op de laag van de foto om hem te ontgrendelen.
In het schermpje wat dan te voorschijn komt klik je op OK.

Maak een aanpassingslaag in het lagen pallet, kies voor dit moment curven. Pas het naar wens aan. Let alleen op het deel wat je wilt aanpassen.

Zoals je ziet zijn mijn wolken nu voorzien van meer detail en de lucht springt er meer uit doordat hij blauwer is. Het effect heeft nu ook het landschap aangepast en dat is niet de bedoeling. Dus selecteren we de masker en pakken we een grote, ronde, zachte penseel en gaan alle delen die we weer normaal willen zien “inkleuren.”


Kijk of je alles hebt weg gewerkt en niet te veel natuurlijk. Te veel weggewerkt? Draai je kleuren om zwart/wit en je verft het effect er weer terug in.

Ik lees jullie reactie graag

